Anvendelsesområde
Disse generelle forretningsbetingelser gælder for alle kontrakter mellem os og vores kunder. Den version, der er gyldig på tidspunktet for kontraktens indgåelse, er gældende.
Priser
De priser, der er angivet på www.jonastone.dk, er dagspriser i danske kroner og inkluderer 25 % moms. Disse priser gælder udelukkende for leverancer inden for Danmark
Definition af kunder
Kunder er både forbrugere og iværksættere. En forbruger er enhver fysisk person, der indgår en juridisk transaktion til formål, der overvejende ligger uden for deres handel, forretning eller erhverv. En iværksætter er en fysisk eller juridisk person eller et partnerskab med juridisk kapacitet, der ved indgåelse af en juridisk transaktion handler under udøvelse af deres kommercielle eller uafhængige professionelle aktivitet. Disse GTC gælder også for fremtidige forretningsforbindelser med iværksættere, uden at vi behøver at henvise til dem igen.
Ændringer af kontrakten
Afvigende eller supplerende tillægsaftaler kræver vores udtrykkelige skriftlige samtykke. Disse generelle vilkår og betingelser er en integreret del af kontrakten.
Ikke-bindende tilbud
Præsentationen af produkterne i vores online shop udgør ikke et juridisk bindende tilbud, men et uforpligtende online katalog.
Afgivelse af en ordre
Når du afgiver en bestilling i vores online shop, afgiver du en bindende bestilling af de varer, der er lagt i din indkøbskurv.
Du vil straks modtage en bekræftelse på modtagelsen af din ordre via e-mail. Denne bekræftelse udgør ikke en accept af dit kontrakttilbud.
Accept af kontrakt
Vi kan acceptere din ordre ved at sende dig en ordrebekræftelse eller en faktura via e-mail. Kontrakten med dig er derefter indgået.
Oplysninger om databeskyttelse
Vi gemmer kontraktteksten elektronisk og sender dig ordredataene via e-mail. Dataene gemmes i overensstemmelse med de lovbestemte databeskyttelsesbestemmelser. Oplysninger om behandlingen af dine data, dine rettigheder og de måder, hvorpå du kan udøve dem, findes i vores privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid få adgang til den via følgende link: Beskyttelse af data
Af sikkerhedsmæssige årsager er dine bestillingsdata ikke længere frit tilgængelige via internettet, når processen er afsluttet, og kan i tilfælde af registrering kun ses via kundekontoen.
Ejendomsretten til de leverede varer forbliver hos sælgeren, indtil købsprisen er betalt fuldt ud.
Yderligere betingelser for iværksættere
Ejendomsretten til de leverede varer forbliver forbeholdt indtil fuld betaling af alle sælgers krav i forbindelse med forretningsforholdet. Køber har ret til at videresælge varerne i det almindelige forretningsforløb; de resulterende krav overdrages hermed til sælgeren med et beløb svarende til fakturabeløbet. Køber forpligter sig til straks at underrette sælger om tredjemands adgang til de varer, der er omfattet af ejendomsforbeholdet.
Følgende betingelser gælder for forbrugere og iværksættere. Med købet forsikrer køberen, at følgende betingelser for aflæsning af varerne er sikret på den leveringsadresse, der er angivet af ham.
Ved standardlevering:
- adgangsvejen er tilstrækkelig bred og godkendt til adgang med en leddelt lastbil (40 tons)
- For leveringsadresser i blindgyder er der en vendemulighed til rådighed
- Underlaget skal være fast og jævnt (beton eller lignende). Løse overflader (f.eks. grus og skærver) eller brosten er ikke egnede til aflæsning!
- Hældning på op til 3 %.
- Levering sker til fortovskanten
- Levering: Mandag-fredag
Force majeure og driftsforstyrrelser
I tilfælde af uforudsigelige begivenheder som force majeure eller officielle foranstaltninger, der forhindrer levering, er sælgeren bemyndiget til at justere leveringsdatoen eller trække sig ud af kontrakten. Kunden vil blive informeret i sådanne tilfælde.
Leveringsproces
Levering udføres af en speditør.
Hvis kunden
kan der være yderligere omkostninger på 40 DKK (inkl. moms) / pr. dag (leveringsforsinkelse eller midlertidig opbevaring) og pakke.
Ekspresleveringer foretages uden forudgående varsel.
Ved levering til øer opkræves et ø-tillæg på 8.950,00 DKK (inkl. moms).
Afhentning af kunden
I tilfælde af selvafhentning er kunden ansvarlig for at organisere transporten og sikre varerne (se: Levering). Hvis varerne ikke afhentes inden for 14 dage efter leveringsdatoen, kan der påløbe opbevaringsomkostninger på 20 DKK (inkl. moms) pr. dag og pakke.
Varerne skal kontrolleres for åbenlyse fejl, når de afhentes af kunden. Disse skal straks rapporteres til lageret; efterfølgende reklamationer er ikke mulige.
Andet
Priserne inkluderer ikke returnering af emballage.
1. Ingen mangel
Følgende egenskaber og afvigelser betragtes udtrykkeligt ikke som mangler og skyldes materialet eller produktionsprocessen:
2. Tolerancer for gulvplader og fliser
Tolerancer for gulvplader og trapper af natursten:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 12058 for gulvplader og trapper af natursten anses for at være aftalt.
Tolerancer for gulvfliser:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 12057 for gulvfliser og trapper af natursten anses for at være aftalt.
Tolerancer for porcelænsstentøj:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 14411 for porcelænsstentøj anses for at være aftalt.
Tolerancer for palisader af natursten:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 1343 for palisader af natursten anses for at være aftalt.
Tolerancer for Belægningssten af natursten:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 1342 for belægningssten af natursten anses for at være aftalt.
Tolerancer for plænekantsten af natursten:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 1343 for plænekantsten af natursten anses for at være aftalt.
Tolerancer for mursten af natursten:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 771-6 for murtrin af natursten anses for at være aftalt.
Tolerancer for facadesten af natursten:
Kun overholdelse af kravene i henhold til DIN EN 771-6 for facadesten af natursten anses for at være aftalt.
Gyldighed af nye standarder:
Hvis der kommer en ny udgave af de ovennævnte DIN-standarder, gælder de dimensionstolerancer og krav, der er defineret deri, automatisk som relevante for kontrakten.
Tolerancer for andre produkter:
For produkter, der ikke er omfattet af ovennævnte standarder, gælder de relevante tekniske standarder, der er gyldige på leveringstidspunktet.
3. Transportskader
For forbrugere
Varer med åbenlyse transportskader eller åbenlyse mangler skal straks rapporteres til leverandøren (noter på leveringsbeviset med kundens underskrift) og meddeles os. Manglende reklamation har ingen indflydelse på dine lovbestemte garantirettigheder.
For iværksættere
Risikoen for utilsigtet tab og utilsigtet forringelse overgår til den kommercielle kunde, så snart varerne er overdraget til transportøren eller en anden person, der er udpeget til at udføre forsendelsen. Iværksættere er underlagt forpligtelsen til at inspicere og give meddelelse om mangler i overensstemmelse med § 377 HGB.
Åbenlyse skader skal anmeldes skriftligt straks, men senest inden for fem arbejdsdage efter levering.
Åbenlyse transportskader er mangler, der umiddelbart kan erkendes ved en korrekt og rimelig undersøgelse af varen. Dette omfatter især en omfattende inspektion af alle pakker for udvendigt synlige skader, manglende varer eller andre afvigelser.
Skjulte mangler, der ikke kan genkendes under inspektionen, skal rapporteres skriftligt umiddelbart efter deres opdagelse.
Hvis mangler ikke anmeldes rettidigt, anses varerne for at være godkendt, medmindre manglen er skjult på svigagtig vis.
Udelukkelse og begrænsning af ansvar over for forbrugere
Udelukkelse og begrænsning af ansvar over for iværksættere
For forbrugere
- Den lovpligtige garanti i henhold til §§ 434 ff. BGB (TYSK BORGERLIG LOVBOG).
- Garantikrav skal gøres gældende inden for den lovbestemte periode på to år.
- Hvis en mangel opstår inden for tolv måneder efter levering, antages det, at manglen allerede eksisterede på leveringstidspunktet, medmindre varens art indikerer noget andet.
- Forbrugeren kan i første omgang vælge mellem reparation eller ombytning. I tilfælde af væsentlige mangler, som ikke udbedres inden for en rimelig periode, har forbrugeren ret til at hæve aftalen eller nedsætte købsprisen.
For iværksættere
- Erhvervskunder skal straks, men senest inden for fem arbejdsdage efter levering, anmelde åbenlyse mangler skriftligt. Skjulte mangler skal anmeldes inden for fem arbejdsdage efter opdagelsen. I modsat fald anses varen for at være godkendt.
- Garantiperioden er tolv måneder fra varens levering, forudsat at vi ikke har gjort os skyldige i forsæt, ondskab eller brud på garantien.
- I tilfælde af mangler forbeholder vi os ret til i første omgang at vælge mellem reparation eller udskiftning. Hvis dette ikke lykkes, kan erhvervskunden kræve afslag i prisen eller ophævelse.
- Der er ikke krav på ombytning af hele leverancen, hvis kun delmængder er berørt.
Yderligere oplysninger
Vareprøver og udstillingsvarer: Vareprøver og udstillingsvarer skal kun betragtes som indikationer og kan ikke repræsentere det fulde sortiment af et produkt.
Produkter med engangsrestlagre, der er genkendelige for kunden, fordi der ikke er mulighed for at bestille ab fabrik: Retten til efterlevering er her udelukket, da erstatningsproduktion af produktet er uforholdsmæssigt dyrt eller umuligt. Retten til reduktion eller annullering forbliver upåvirket. .
Returnering af varerne: I tilfælde af returnering er vi kun forpligtet til at afhente varerne pakket af kunden i transportsikker emballage fra det sted, hvor vi leverede dem, uden at påtage os omkostningerne ved levering til dette sted.
Anvendelsesområde for produkterne: Vores produkter er generelt kun godkendt til private områder og ikke til offentlige områder.
Eventuelle ansvarsmeddelelser, meddelelser om mangler eller rapporter om transportskader skal ske skriftligt og omfatte passende fotografisk dokumentation.
Vi accepterer de betalingsmetoder, der er linket til på vores betalingsside. Der er ingen yderligere gebyrer.
Vi forbeholder os ret til at foretage en kreditkontrol via eksterne tjenesteudbydere og til at nægte levering eller visse betalingsmetoder i tilfælde af negative resultater.
Særlige regler for iværksættere
Erhvervskunder kan kun modregne krav mod os, hvis disse er ubestridte eller lovligt fastslået. Tilbageholdelsesretten kan kun gøres gældende i tilfælde af modkrav, der stammer fra det samme kontraktforhold.
Forbrugere har ret til at annullere denne kontrakt inden for fjorten dage uden at angive nogen grund. Fortrydelsesfristen er fjorten dage fra den dag, hvor du eller en tredjepart, som du har udpeget, og som ikke er transportøren, tog de sidste varer i besiddelse.
For at udøve fortrydelsesretten skal du informere os (jonastone GmbH & Co. KG, Dynamostraße 13, 68165 Mannheim, Tyskland, e-mail: info@jonastone.de) om din beslutning om at annullere denne kontrakt ved en klar erklæring (f.eks. en e-mail). Du kan bruge den vedhæftede fortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk.
Alternativt kan du også udfylde og indsende prøvefortrydelsesformularen (se 4.) eller en anden klar erklæring elektronisk via vores kontaktside (www.jonastone.de/kontakt/). I så fald sender vi dig straks en bekræftelse på modtagelsen af din afbestilling (f.eks. via e-mail).
For at overholde fortrydelsesfristen er det tilstrækkeligt, at du sender meddelelsen, inden fortrydelsesfristen udløber.
For erhvervskunder (B2B) indrømmer vi ikke en fortrydelsesret i overensstemmelse med § 312g stk. 2 BGB, da de ikke betragtes som forbrugere i henhold til § 13 BGB.
Hvis du fortryder denne aftale, skal vi tilbagebetale alle betalinger, som vi har modtaget fra dig, inklusive leveringsomkostninger (med undtagelse af ekstra omkostninger, der skyldes, at du har valgt en anden type levering end den standardlevering, som vi tilbyder), straks og senest inden for 14 dage fra den dag, hvor vi modtager meddelelse om din fortrydelse.
Ved tilbagebetalingen anvender vi samme betalingsmiddel, som du anvendte ved den oprindelige transaktion, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt med dig. Du vil ikke blive pålagt nogen gebyrer for tilbagebetalingen. Vi kan dog nægte at refundere dig, indtil vi har modtaget varerne tilbage, eller du har fremlagt bevis for returnering.
Omkostninger vedreturnering:
- Du bærer de direkte omkostninger ved at returnere varerne.
- For varer, der på grund af deres art ikke kan returneres normalt med posten, og vi organiserer returtransporten for dig, er returomkostningerne 16 % af varens værdi i Tyskland (fra udlandet op til 30 % af varens værdi under visse omstændigheder).For prøver, hvis vi organiserer returtransporten, gælder et fast transportgebyr på 400 DKK (inkl. moms).
Returvarer skal sendes til følgende adresse:
jonastone GmbH & Co. KG
c/o L.I.T logistic concepts & services GmbH
Erste Industriestrasse 18
68766 Hockenheim, Tyskland
Tab af værdi:
Du skal kun betale for eventuel forringelse af varernes værdi, hvis det skyldes håndtering, der ikke er nødvendig for at kontrollere varernes tilstand, egenskaber og funktionalitet.
Returtransport af varerne
I tilfælde af returnering er vi kun forpligtet til at afhente varerne pakket forsvarligt til transport af kunden fra det sted, hvor vi leverede dem, uden at påtage os omkostningerne ved at levere varerne til dette sted.
________________________________________________________________________________
Jeg/vi annullerer hermed den af mig/os indgåede aftale om køb af følgende varer:
- Bestilt den: ___________
- Modtaget den: ___________
- Ordrenummer (valgfrit): ___________
- Kundenummer: ___________
Navn og adresse på forbruger(e):
________________________________________
________________________________________
Dato for henvendelse: ___________
________________________________________________________________________________
Overhold altid producentens anvisninger for tilbehørsmaterialer for at opnå en sikker og bæredygtig installation af natursten. Hvor det er nødvendigt, er der links til disse producentanvisninger på vores produktsider.
Vores anbefalinger er baseret på producentens oplysninger om normale situationer på byggepladsen og erstatter ikke en fagmands vurdering på stedet.
Før du anvender fuger, imprægneringer eller rengøringsmidler, skal du altid lave en test på et ikke iøjnefaldende område.
Disse instruktioner er til din information. Den erstatter ikke individuel rådgivning fra en specialist.
Ændringer eller tilføjelser til en ordre skal ske skriftligt (f.eks. via e-mail). Kontraktrelevante oplysninger, som du sender os i forbindelse med en ordre, er kun gyldige, hvis vi udtrykkeligt bekræfter dem i tekstform.
Ved at afslutte bestillingsprocessen ved at indsende bestillingen på vores hjemmeside bekræfter du din bindende accept af bestillingen og vores generelle vilkår og betingelser (GTC) i den form, der præsenteres her.
For forbrugere:
- Værnetinget reguleres af de lovmæssige bestemmelser.
- Tysk lov gælder med undtagelse af FN's konvention om aftaler om internationale køb, medmindre den beskyttelse, der ydes af ufravigelige bestemmelser i loven i det land, hvor forbrugeren har sit sædvanlige opholdssted, trækkes tilbage.
For iværksættere:
- Mannheim er eksklusivt værneting for alle tvister, der opstår som følge af eller i forbindelse med denne kontrakt.
- Tysk lov gælder udelukkende med udelukkelse af FN's konvention om kontrakter om internationalt salg af varer.
For forbrugere:
- Europa-Kommissionen stiller en platform til rådighed for online tvistbilæggelse (OS), som kan findes på http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
- jonastone er hverken villig eller forpligtet til at deltage i tvistbilæggelsesprocedurer for et forbrugervoldgiftsnævn.
Hvis enkelte bestemmelser i denne kontrakt er ugyldige eller ikke kan håndhæves eller bliver ugyldige eller ikke kan håndhæves efter kontraktens indgåelse, påvirker dette ikke gyldigheden af den resterende del af kontrakten.
De generelle vilkår og betingelser (GTC) i den version, der er gyldig på ordretidspunktet, gælder for alle ordrer. Kunderne henvises udtrykkeligt til de generelle forretningsbetingelser, før de gennemfører hver ordre, og har mulighed for at se, downloade og gemme dem.
Ved at indsende ordren erklærer du dig indforstået med de gældende GTC. Ændringer af de generelle forretningsbetingelser har derfor ingen indflydelse på allerede indgåede kontrakter og gælder kun for fremtidige ordrer.